ZAWIADOMIENIE O KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE POSIADANYCH UMÓW NA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH
W związku z wejściem w życie nowych przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024r. poz. 399) zgodnie z art. 6 ust. 1 i 5a nałożony został na Wójtów, Burmistrzów i Prezydentów Miast obowiązek prowadzenia cyklicznych kontroli nieruchomości niezamieszkałych, w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do:
- zawarcia umowy na korzystanie z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do Rejestru Działalności Regulowanej.
Nieruchomości niezamieszkałe to takie, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady, min.: sklepy, budynki usługowe i biurowe, warsztaty, kwiaciarnie, przedsiębiorstwa produkcyjne, instytucje pożytku publicznego, zarejestrowane gospodarstwa rolne i sadownicze i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
W sytuacji gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć umowę na wywóz odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej. Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są wobec tego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi - za część nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów z podmiotem uprawnionym - na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza)
W związku z powyższym, przedsiębiorcy zobowiązani są do przedstawienia:
- kopii umowy z podmiotem odbierającym odpady komunalne
- kopii dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Dokumenty należy złożyć osobiście lub przez osobę upoważnioną do podpisania protokołu kontroli w terminach wynikających z harmonogramu kontroli tj.:
- Placówki publicznej i niepublicznej służby zdrowia z terenu Gminy Błędów (przychodnie, prywatne praktyki lekarskie, apteki, punkty apteczne, gabinety rehabilitacji, stomatologia)
Placówki oświatowe (szkoły publiczne i prywatne, przedszkola, żłobki) od 3 do 31 grudnia 2024;
- Przedsiębiorstwa, hotele, sklepy a także osoby prowadzące inne działalności gospodarcze, zarejestrowane gospodarstwa rolne/sadownicze działające na terenie Gminy Błędów: styczeń – luty 2025
- Fundacje, Stowarzyszenia działające na terenie Gminy Błędów, zarządcy cmentarzy, parafie oraz pozostali właściciele nieruchomości, którzy nie są zobowiązani do ponoszenia opłat na rzecz gminy:
luty 2025
Po upływie wyznaczonego terminu, upoważnieni przez Wójta Gminy Błędów pracownicy przeprowadzą w okresie marzec – kwiecień 2025 r. kontrolę przedsiębiorców, którzy nie przedłożyli wymaganych dokumentów we wskazanym wyżej terminie oraz zostaną wszczęte postępowania administracyjne.
Jednocześnie informujemy, że przedsiębiorcy, którzy nie mają podpisanych umów na odbiór odpadów powinni to uczynić niezwłocznie. Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024r. poz. 399) za brak umowy na odbiór odpadów komunalnych grozi kara grzywny.
Za uchylanie się od obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie, właściciele nieruchomości podlegają karze grzywny na zasadach wskazanych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie.
Żródła:
Zarządzenie wójta nr 92.2024
https://bip.bledow.pl/zarzadzenie-nr-922024-wojta-gminy-bledow.html
Rejestr Działalności Regulowanej
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!